top of page
Buffé

Bokningsvillkor

Dessa bokningsvillkor utgör ett tillägg till Visitas "Allmänna villkor för konferenser och övriga arrangemang" (bifogas). I första hand gäller dessa villkor, i andra hand de allmänna villkoren.

 

1. DEFINITIONER

“Leverantören” avser Insalate Verde AB (Violetes Kök), org.nr: 559191-8825.

2. FÖRSKOTT

Lokalhyran för arrangemanget faktureras i förskott efter bekräftad beställning. Fakturans belopp förfaller till betalning inom tio dagar från fakturans datum. Betalas inte förskottet är beställningen inte bindande för leverantören.

Leverantören förbehåller sig rätten att debitera ytterligare förskott om beställningens värde överstiger 200 000 kr exklusive moms.

Debiterade förskott återbetalas ej vid avbeställning.
 

3. AVBESTÄLLNING

Slutgiltig beställning (personantal etc.) ska vara leverantören tillhanda senast två veckor innan genomförande.

  • Vid avbeställning senare än 30 dagar före arrangemangets första dag faktureras 50% av värdet på beställningen.
    Vid avbeställning senare än 14 dagar före arrangemangets första dag faktureras 75% av värdet på beställningen.
    Vid avbeställning senare än 7 dagar före arrangemangets första dag faktureras 100% av värdet på beställningen.


Vid förmedling av externa varor och tjänster debiteras ett påslag om 15% på faktura från underleverantör.


4. BETALNING

Beställaren ska utge full likvid inom 10 dagar från fakturans datum.

Allmänna villkor för konferenser och övriga arrangemang

Dessa allmänna villkor gäller under förutsättning att de bilagts bekräftelsen av beställningen eller det på annat sätt överenskommits mellan parterna att dessa allmänna villkor skall gälla.

1. Definitioner

Ett arrangemang är när lokaler tillhandahålls med eller utan logi och/eller förtäring, t.ex. för konferens, eller vid grupp- och festvåningsbeställning.
Beställare är den person – juridisk eller fysisk – som är betalningsskyldig för arrangemanget.
Med leverantör avses den anläggning som levererar arrangemanget.
En beställnings värde är avtalat pris för hela beställningen eller summan av beställt antal deltagare multiplicerat med avtalat pris per deltagare per dag, och priset för särskilt beställda tjänster.

 

2. Beställning

Beställning kan ske muntligt eller skriftligt.
Leverantören skall bekräfta mottagandet av en beställning skriftligt.

 

3. Förskott

Ett förskott på 25 procent av bekräftat belopp förfaller till betalning inom 10 dagar från fakturans datum.
Faktura på förskottsbeloppet sänds omgående efter bekräftad bokning. Betalas inte förskottet är beställningen inte bindande för leverantören.

 

4. Särskilda önskemål vid beställning

Har beställaren särskilt önskemål gällande t.ex. specialkost, husdjur m.m. skall det framföras redan vid beställningstillfället. Detsamma gäller om beställaren kräver särskilda säkerhetsarrangemang.

 

5. Värdefull egendom

Om beställaren vill ta med sig egendom av högt värde och förvara den i leverantörens förvaringsutrymmen, bagagerum eller värdeskåp, skall beställaren upplysa leverantören om detta. Vid stöld eller liknande är leverantören ersättningsskyldig endast om leverantören genom skriftlig bekräftelse har åtagit sig att ansvara för egendomen.

 

6. Avbeställning

Avbeställning skall ske skriftligt.
Vid avbeställning senare än fyra veckor före arrangemangets första dag skall beställaren ersätta leverantören med en viss procentsats av värdet på beställningen. Den tillämpliga procentsatsen skall anges i leverantörens bekräftelse av mottagandet av beställningen.
Vid avbeställning av del av beställning skall ersättningen avse den avbeställda delen.

 

7. Betalning

Beställaren är ansvarig för samtliga enligt beställningen uppkomna kostnader. Om deltagarna skall betala något var för sig måste detta godkännas av leverantören. Uteblir deltagare från beställd måltid medför detta inte rätt till nedsättning av priset. Betalning skall ske enligt överenskommelse.
Har avtal träffats om betalning mot faktura skall beställaren utge full likvid inom 20 dagar från fakturans datum. Om betalningsfristen överskrids har leverantören rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagen med gällande referensränta med ett tillägg av åtta procentenheter. Vid fakturering tillkommer faktureringsavgift.

 

8. Reservation för prisändringar

a) Om leverantören vill reservera sig för prishöjningar skall leverantören tydligt ange detta i sin skriftliga bekräftelse av mottagandet av beställningen.
b) Leverantören skall omgående informera beställaren när pristillägg sker.

 

9. Force majeure

Strejk, lockout, eldsvåda, explosion, krig eller liknande krigstillstånd, väsentliga inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför leverantörens kontroll, berättigar leverantören att häva avtalet utan skyldighet att utge skadestånd.

 

10. Ansvar för egendom/vållande av skada

Leverantören har inget strikt ansvar för egendom som förvaras i hotellrum eller i leverantörens lokaler. Skulle det visa sig att leverantören eller dess anställda handlat vårdslöst eller oaktsamt eller på annat sätt haft skuld i att egendom förkommit eller skadats, ansvarar leverantören för den förkomna/skadade egendomen. Leverantören ansvarar också för egendom som förvaras i av leverantören låst förvaringsutrymme, om inte egendomen är av särskilt högt värde (se punkten 5).
Beställaren är å sin sida ansvarig för skada som denne själv eller dess deltagare genom försummelse vållar leverantören.

 

11. Tvister

För att lösa tvister eller oklarheter vid konferenser och övriga arrangemang, står Visitas ansvarsnämnd kostnadsfritt till parternas förfogande. Visitas medlemsföretag har förbundit sig att följa ansvarsnämndens beslut.

bottom of page